CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, October 7, 2011

community research program ( CRP )

Assalamualaikum kawan- kawan ^^,


ha, mesti macam pelik, terkejut, tak percaya pun ada dengan pembuka kata sedemikian.heee. itu ayat siti. lembut kan? owh, ya, balik pada tajuk, topik utama kita.


Community Research Program ( CRP )




entri kali ini lebih kepada berbentuk akademik. kalau tengok sekali pandang pun dah tahu. bunyi macam gempak, tapi sebenarnya memang GEMPAK.fuh, apa itu crp? ya, kalau tanya budak twinning, crp tu apa, antara jawapan yang keluar adalah:


1) jom pi A3, ada lab crp, ada komputer.ceh, cuba kalau kuliah crp, semua lembik =.='
2) wah, bestnya, boleh balik awal! * crp akan habis awal dari waktu yang ditetapkan.
3) okay, ada chance nak ber MUKA BUKU!
4) heeee, sambil senyum lebar, ada doktor santo ^________^  ( yang ini jawapan aqilah )


tetapi itu sebenarnya tidaklah menggambarkan betapa hebatnya impak crp kepada kami serta tutorial kes. nak dekat seminggu lebih juga nak memahami apa itu crp. disebabkan, ketidaktahuan yang mendalam, hati ini pun telah merajinkan diri, untuk membuka buku buddy, tengok example2 crp. akhirnya paham juga apa motif crp ini diwujudkan bagi profession kedokteran.



sebagai seorang doktor yang berkaliber, dia juga perlu berpengetahuan luas dalam segala aspek, tidak kira, ekonomi, politik, dan sosial dalam sebuah komuniti. even, miss world tahun ini pun doktor wajib tahu, kata doc yang mengajar aku history of medicine.




secara keseluruhannya, CRP meliputi proses kajian dalam skop kesihatan, kepentingan biostatistik dan epidemiologi,konsep statistik dalam perubatan. kajian  CRP,sangat penting dalam setiap kes tutorial, kerana sebagai doktor, mereka perlu mengetahui kelaziman kadar penyakit di setiap negara, peratusan bagi lelaki dan perempuan, jenis pekerjaan, kadar kematian, kadar kelahiran, dan yang melibatkan sosial dan kajian perubatan.. jadi, disebabkan itulah, doktor perlu juga CELIK IT, bukan sahaja tahunya pandai bermuka buku ~___~"



dan disebabkan itulah, kami setiap hari selasa ada lab crp. DOKTOR KURNIA WAHYUDI akan mengajar kami tentang cara untuk mencari segala statistik, learning issues ( important for case! ) dan segala informasi dengan cara yang betul dan sumber yang belandaskan journal yang diiktiraf. note: wikipedia merupakan sumber yang diragui, kerana kita tak tahu siapa yang tulis, walaupun dia ada bagi link maklumat yang diambil.


jadi, disini, saya ingin berkongsi journal dan website yang telah diiktiraf dan sangatlah berguna untuk doktor dan mereka yang mengambil course yang related kepada biologi. antaranya :


A)online journal
4) ataupun type Pubmed.

B)gynaecology and obstetric

C)pediatrics

D)journal database

E)organization
2)National center for health statistic : www.cdc.gov
4) asthma : www.ginasthma.org
5) diabetes : www.diabetes.org
6)cardivascular : www.heart.org

addition information :
1)Nurse's health study : www.channing.harvard.edu/nhs/
2)Framingham heart study :www.framinghamheartstudy.org/




see, banyakkan.tapi, nak bagi nasihatlah. sebenarnya journal ni banyak, berjuta2 lemon, so kita kena pandai guna journal internet ni. boleh trauma kalau nak baca semua. jadi, disarankan, guna word ADVANCED SEARCH  di setiap website. so, kita akan dapatlah yang kita cari itu.insyaAllah. owh ya, selamat mencuba. harap dapat membantu semua! ^______^







p/s: actually, aqilah kan, kalau dia dah malas, dia pun juga guna wikipedia.hahah.



0 comments:

Post a Comment